Thursday 25 December 2014

Tips @ Petua Beli Rumah

Assalamualaikum..

Hari ni saya ingin kongsikan tips membeli rumah pertama berdasarkan pengalaman
yang saya lalui..

opppppsss sebelum saya bg tips..sy nak share satu buku yg akan mengubah persepsi
seseorang berkenaan kesan membeli rumah kepada financial. Buku Rich Dad Poor Dad
tulisan Robert T. Kiyosaki inilah yg telah membuka minda saya terhadap pembelian
rumah. Daripada seorang yg takut mempunyai hutang rumah yg membebankan kini
bertukar kepada seseorang yg pantang dengar penjualan rumah...alhamdulillah sykur
saya telah mula mengorak langkah...


Tips yg saya kongsikan ini lebih kepada pengalaman pertama membeli rumah.. Jom layan

1) Semak lokasi rumah yang akan dibeli

    Lokasi memang menjadi penyebab untuk seseorang membeli rumah. Sebab saya yakin
    sangat takkan ade orang yg sanggup beli rumah dalam kawsan hutan, sebelah perkuburan
    atau di tengah2 pulau.. So sebelum beli WAJIB melawat lokasi rumah. Perhatikan
    kemudahan yang wujud di kawasn rumah contoh akses@jalan keluar masuk dr rumah,
    Stn LRT, KTM, MRT, Bas, Teksi, kedai runcit@ 7 eleven, kedai makan, sekolah, klinik dll.

   Lokasi rumah yang dekat dengan tempat kerja juga akan menguntungkan pembeli.
   Sebab jimat duit minyak+tol+masa+tenaga+maintenance kereta dan mcm2 lagi.
   So tepuk dada tanya akal..hehe

2) Semak background pemaju perumahan
 
   Pemaju yang mempunyai rekod2 yang mabeles akan membuat kita lena tidur
   selepas membuat pembelian. Jangan main suka2 je beli rumah tapi ntah kontraktor
   mabuk mana yang siapkan rumah kita. Silap2 rumah pn xnampk mcm rumah.
   Untuk elak risiko pembelian semak latar belakang pemaju dan cuba daptkan rumah
   daripada pemaju yang dah establish contoh IJM Land, Mah Sing Group, UEM Builders,
   Sime Darby, SP Setia dll.

   setakat ini dulu sebab saya rs nk g bekpes dl ngan member.. tunggu tips seterusnya hehe..
 
   

No comments:

Post a Comment